Kunnen we in Nederland eigenlijk nog wel zonder arbeidsmigranten?

Taskforcelid en directeur van CTS Group Edwin Beentjes, sprak met het platform ArbeidsmigratieWerkt.nl over zijn bedrijf en de noodzaak om arbeidsmigranten een baan èn een woning te bieden. 

‘Of het nu gaat om een lading van een bedrijf, die van Schiphol naar Groningen of Italië moet, of om een bestelling van een pen door iemand op internet: de kans is groot dat de opslag en het transport ervan door ons wordt verzorgd.’ Aan het woord is Edwin Beentjes, directeur van CTS GROUP in Nieuw-Vennep. Het bedrijf telt 350 medewerkers, waaronder een aanzienlijk aantal arbeidsmigranten. De toekomst baart Beentjes zorgen: ‘Wij vragen ons af hoe onze kinderen met de zaak verder moeten als we nu al weten dat we nauwelijks mensen kunnen vinden voor onze banen.’

foto 1 Beentjes boven 1536x1152

Voldoende geschikte mensen

‘Wij zijn 27 jaar geleden begonnen met z’n drieën. Met ons bedrijf richten we ons op transport door Europa voor bedrijven. Daarvoor hebben we een groot aantal vrachtwagens rondrijden. Maar de kans is ook groot dat als je iets besteld via internet, het via de handen van onze medewerkers is gegaan.’

‘Om dat te kunnen doen werken we voornamelijk vanuit twee plaatsen. We hebben een locatie in Nieuw Vennep van 13.500 m2. Verder hebben we op Schiphol nog een ruimte van 10.000 m2. We zouden als bedrijf makkelijk kunnen groeien. Toch we hebben ervoor gekozen dat niet te doen. We worden namelijk aanzienlijk beperkt om aan goede mensen te komen die in de logistiek willen werken. Dat is een probleem waar niet alleen de CTS GROUP mee te maken heeft, maar alle bedrijven in onze sector. Aangezien we moeilijk Nederlandse medewerkers kunnen vinden, werken we steeds vaker met arbeidsmigranten. Zo wordt inmiddels 40% van onze vrachtwagens bestuurd door arbeidsmigranten.’

‘Wij hebben vooral moeite om de juiste mensen te vinden voor banen waar ‘handen uit de mouwen’ voor nodig zijn. Dat zijn behalve chauffeurs bijvoorbeeld mensen die de wagens laden en lossen, magazijnmedewerkers en orderpickers. Voor ons bedrijf maakt het niet uit of je nu groen, geel of paars bent. Toch lijkt het erop dat dat banen zijn, waar de meeste Nederlanders hun neus voor ophalen. Voor ons is het belangrijk dat je wilt werken en aanpakken.‘

foto 10 NL 1536x1152

Niet meer fulltime werken

‘Voor ons bedrijf is het bijna onmogelijk ons personeelsbestand op peil te houden. Er stromen meer mensen uit die met pensioen gaan dan dat er nieuwe mensen bij ons beginnen. En de mensen die bij ons starten, zijn minder vaak bereid zwaar werk te doen. Bovendien willen de starters vaak niet meer fulltime werken. Dat is een enorme uitdaging waar wij in de logistiek en transport mee te kampen hebben. De belangrijkste vraag is: ‘waarom willen mensen geen 40 uur werken?’ Dat betekent dat we straks op tien fulltime banen zo’n veertien medewerkers nodig hebben. Waar halen we die vandaan?’

‘Laatst stond in het Noordhollands Dagblad een verhaal van een dame die op de bagageafhandeling bij Schiphol werkte. Zij vertelde dat het salaris onvoldoende was om de kosten te dekken. Later in het verhaal stond dat ze maar 30 uur werkte. Het probleem in onze sector is doorgaans niet de hoogte van het salaris maar het aantal uren dat iemand wil werken. Je kunt nu eenmaal geen fulltime salaris als parttimer verdienen.’

Afremmen groei

Bij de CTS GROUP werken veel mensen met hun handen. ‘Zo moeten de pallets met vracht nu eenmaal van de loods de vrachtwagen in. Hoewel veel werk kan worden vervangen door machines of robots, kan dat niet voor alles. CTS GROUP was elf jaar geleden al het eerste bedrijf met een gerobotiseerde oplossing voor orderpicking. Maar voor veel werk zijn en blijven nog steeds mensenhanden onmisbaar. Aangezien over tien jaar de helft van al onze medewerkers met pensioen is, moeten we keihard werken om voldoende mensen te vinden om ons personeelsbestand op peil te houden. Dat is een groot probleem voor ons. Wij vragen ons echt af waar wij in de toekomst onze mensen vandaan moeten halen. Om deze reden remmen we bewust onze groei af omdat we anders niet weten hoe we dat moeten invullen.’

foto 5 Poolse 1536x1422

Een baan en een woning

‘Helaas realiseert onze overheid zich niet goed dat het vinden van voldoende goede medewerkers een groot probleem is. Daarom zijn arbeidsmigranten ook steeds belangrijker voor ons bedrijf. Dat realiseerden we ons al in de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw en is nog steeds zo. En natuurlijk moeten mensen van elders – net als ieder ander- ook een fatsoenlijk dak boven het hoofd hebben. Mijn oom en tante gingen jaren geleden naar Canada emigreren. Zij mochten er komen onder twee voorwaarden: ze moesten beschikken over een baan en een woning. Anders kwamen ze het land niet in.’

‘Als we het in Nederland belangrijk vinden dat er voor bedrijven een goed vestigingsklimaat is, dan moeten we dat met elkaar toch kunnen organiseren? Volgens ons liggen er volop mogelijkheden om arbeidsmigranten fatsoenlijk op bedrijventerreinen te huisvesten. Het mes snijdt dan aan meerdere kanten. Arbeidsmigranten kunnen dan op de fiets naar het werk en zo voorkomen we dat de A4 verder dicht slibt. Daarnaast komen er weer woningen vrij die nu nog door arbeidsmigranten worden bewoond. Op deze manier krijgen ook onze jongeren en gescheiden mensen meer kansen in dit segment van de woningmarkt.’

Scholen en sportverenigingen

‘Natuurlijk voelen wij als bedrijf ook een maatschappelijke verantwoordelijkheid. Zo investeren wij in onze medewerkers zodat ze het ook in hun eigen tijd naar hun zin hebben. We doen ook op allerlei manieren ons best om nieuw talent naar binnen te halen. Zo komen scholen hier lesgeven en draaien leerlingen soms even mee in de loods. Maar ook via sportverenigingen proberen we jongeren te bereiken. Op deze manier hopen we hen enthousiast te maken voor het mooie werk in de logistiek en transport. Toch is dat niet genoeg. Arbeidsmigranten zijn voor ons voortbestaan cruciaal. We moeten alles op alles zetten om arbeidsmigranten te verleiden bij ons te komen werken. Anders gaan we het niet redden en komt het voortbestaan van een bedrijf zoals CTS GROUP in gevaar.’

Bron: arbeidsmigratiewerkt.nl